طراحی بیرونی
ابتدا از 206 شروع می کنیم. از سال 2001 که این ماشین در ایران شروع به تولید شدن کرد هیچ کس نگفته که 206 ماشین زشتی است. با اینکه 206 پانزده سال پیش طراحی شده ولی هیچ وقت رنگ کهنگی و پیر شدن را به خود نگرفته در حالی که تمام ماشینای دهه نودی و هم سن و سال او تا الان خسته کننده و حال بهم زن شده اند.
به نظر من چنین ماشینی که بتواند چهره خود را 15 سال روی مد نگه دارد باید واقعا زیبا باشد. اما رقیب 206 یعنی mvm برعکس بیشتر ماشین های هم وطنش، حال بهم زن و زمخت و کسل کننده نیست و در واقع آن هم ماشین زیباییست. البته خیلی ها معتقدند، علت زیبایی ام وی ام این است که جلوی این ماشین شباهت به جلوی 206 دارد! که این حرف مربوط به جلوی ماشین میباشد اما زیبایی این ماشین در نیم رخش است نه در جلو. استفاده از خطوط بلند بر روی بدنه و استفاده از رینگ های اسپرت و کم بودن عرض شیشه ها از دلایل زیبایی نیم رخ این ماشین هستند.
در کل انتخاب بین این دو ماشین به عنوان ماشین زیباتر کار سختی است و نیاز به کلی فکر دارد و من حوصله ندارم که درباره این موضوع فکر کنم و می سپرمش بدست خودتون. اما مطمئن باشید که بعد از خرید هر کدام از انها هیچ کس بهتون نمی گوید بدسلیقه.
طراحی داخلی
شما در کابین 206 یک طراحی اروپایی دهه نودی می بینید و در کابین mvm یک طراحی چینی پر زرق و برق. طراحی mvm در نگاه اول ممکن است دلربا و فریبنده باشد ولی بعد از مدتی خسته کننده میشود همچنین کیفیت پایین مواد به کار رفته در داشبورد به مشکل خسته کننده شدن دامن زده در حالی که در 206 عکس این قضیه هست و میدانیم که تمام افرادی که 206 دارند هیچ وقت مشکل خسته کننده شدن نداشتند. پس، برنده طراحی داخلی : 206
پیشرانه
حجم موتور پژو 1587 سی سی است که از موتور 1497 سی سی mvm چیزی حدود 100 سی سی بزرگتره. پس به ما اینو می فهماند که 206 بیشتر از mvm تشنهٔ بنزین است. اما قدرت هر دو ماشین یکیه و موتور هاشون نیرویی معادل 110 اسب بخار را در دور موتور 5800 به چرخ های جلو وارد میکنند. اما تفاوت اصلی اینه که پژو 220 کیلو از mvm سبک تره که واقعاً اختلاف زیادی هستش که میتونه کلی در رانندگی تاثیر بگذاره.
حداکثر گشتاور 206 و mvm , جفتشون 140 نیوتون بر متر می باشد اما 206 در دور موتور 4000 به این مقدار میرسد ولی mvm در دور موتور 4500 . یعنی 206 زودتر به حداکثر گشتاور میرسد. پس 206 بخاطر گشتاور بهتر و وزن کمتر، شتاب بیشتری نسبت به mvm دارد در نتیجه برنده پیشرانه : 206
امکانات
ماشین های چینی را می توان در یک جمله خلاصه کرد «گول زننده». البته بعضی هاشون مثل همین mvm 315 یا جیلی و گریت وال در کل ماشین های خوبیاند اما بقیشون ساخته شده اند تا گول بزنند. چینی ها خوب یاد گرفتند که چشم مشتریان خود را با استفاده از امکانات نسبتاً زیاد و لوازم های مختلف و آپشن های گوناگون، کور کنند. پس میتوان حدس زد که برنده امکانات این مقاله چه ماشینی هستش. اما من برای اینکه مقالم کامل باشه امکانات این دو ماشین را در سه بخش ترمز و امکانات رفاهی وامنیت مقایسه کردم.
ترمز :چرخ های جلوی mvm دارای ترمز دیسکی و چرخ های عقب دارای ترمز کاسه ای هستند که مجهز به سیستم ABS میباشند. در 206 هر چهار چرخ دیسکی و مجهز به ABS – EBD – EBR میباشند. پس 206 ترمز های بهتری دارد.
امکانات رفاهی : هر دوی این خودروها از امکانات نسبتا مشابهی بهره می برند که مهمترین آنها بدین شرح است:
پژو : ۱- کنترل اتوماتیک تهویه ۲- تنظیم برقی آینه ها.
ام وی ام : ۱- سیستم پخش mp3 با پورت USB ۲- تنظیم برقی چراغ های جلو ۳- سنسور دنده عقب.
بنظر نمی رسد که بخش امکانات رفاهی برنده خاصی داشته باشد!
امنیت
امروزه بخش به ظاهر بی اهمیت امنیت بسیار مورد توجه قرار گرفته مثلاً هفته پیش دیدیم که چطور کارشناسان خودرو volvo V40 را بهترین هاچ بک سال انتخاب کردند زیرا در این ماشین میتوانید نوآوری های بسیار زیادی در بخش امنیت ببینید مثلاً ایربگ برای عابران یا سیستم ترمز اتوماتیک یا سیستم تشخیص عابران پیاده و یا سیستم به خاطر آوردن علائم جاده به راننده. که همهٔ اینها سیستم های بسیار جالبی هستند که متاسفانه نمیتوانم در این مقاله به بررسی آنها بپردازم. اما دو ماشین مورد بحث ما هم سیستم های نسبتاً مناسبی دارند. مثلاً هر دو ماشین در مجموع دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو دارند و مجهز به قفل مرکزی با ریموت و کمربند های سه نقطه ای پیش کشنده هستند (تروخدا فرق امنیت این ماشین ها را با امنیت volvo ببینید در حالی قیمت volvo v40 برابر قیمت این دو ماشینه). از فرق های 206 و mvm 315 می توان به داشتن آژیر برای mvm و داشتن سیستم قطع سوخت هنگام تصادف برای 206 اشاره کرد. اما حرف آخر را ستاره ایمنی میزند که هر دو ماشین دارای چهار ستاره هستند اما پژو چهار ستارهٔ خود را از euroncap و mvm از c-ncap گرفته ( c-ncap یک شرکت چینی هست که آزمایش های آسان تری نسبت به یوروکاپ میگیرد) نظر همه کارشناسان این است که ستاره های چینی را باید نسبت به ستاره های اروپایی، کمتر شمرد. پس این یکی به نفع پژو 206
سواری
پژو دارای هندلینگ بالایی است و سواری نرمی هم داره و همچنین مدل تیپ پنج که خیلی اسپرت تر از مدل های دیگه هست، فرمان و ترمزهایی با عکس العمل بالا داره. از ایرادات این ماشین میتوان به فضای کم برای سرنشینان عقب اشاره کرد.
حال میرسیم به mvm . چون من موفق نشده ام سوار mvm بشم نمیتوانم در این موضوع نظر بدم پس نقد این قسمت را میسپارم به شمایی که سوار این ماشین شدید. لطفا کسایی که سوار این ماشین شدند نکات مربوط به سواری مثل هندلینگ، نرمی کمک فنرها، صدای موتور، ضربه های کابین و … و در آخر اینکه سواری کدام ماشین بهتر است را در کامنت ها بذاره تا من و دیگران استفاده کنیم.
نتیجه گیری کلی
این قسمت برای کسایی هست که حوصله نداشتند مقاله را بخوانند. من در این قسمت کل مقاله را در یک مقایسه خلاصه کردم اما برنده را اعلام نمیکنم چون واقعا این دو ماشین مثل همند و انتخاب این دو یه جورایی سلیقه ای میشه؛ و من به عنوان یک انسانی که واسه خودش سلیقه ای داره نه به عنوان یک نویسنده، 206 را ترجیح میدم البته به شرطی که دویست و شیشی که با پسوند ایرانی تولید میشه، هیچ فرقی با دویست شیش سال پیش نداشته باشه مگرنه مجبورم mvm را انتخاب کنم. امیدوارم مسئولین به جمله قبلی توجه داشته باشند چون با افزایش قیمت هاشون دیگر بازار طبق میل آنها انحصاری نیستش و باید به رقابت با چینی ها بپردازند و چیزی که روشنه اینه که در رقابت دیگر نمیشود هر کاری که دوست داشت انجام داد و به مشتری توجهی نکرد. قابل توجه مسئولانی که چند وقت پیش در رسانه ها گفتند؛ ( 206 چه ایرانی باشد چه فرانسوی چه باکیفیت باشد چه بی کیفیت واسه مردم فرقی ندارد و فروش خود را میکند) و این مقاله ثابت میکند که اینطور نیست و اگر مردم احساس کنند که 206 در حال پسرفت هستش رو به محصولات چینی می آورند.
به امید روزی که همین خودروساز باعث افتخار ایران و ایرانی باشد.
مقایسه 206 و mvm 315 در یک نگاه :
پژو : ۱- طراحی داخلی بهتر ۲- پیشرانه و شتاب بهتر ۳- ایمنی بهتر.
ام وی ام : ۱- امکانات رفاهی بیشتر ۲- مصرف کمتر.
فراموش نکنید که امتیاز قسمت «سواری» داده نشده و آن بستگی به نظرات شما داره.
نویسنده: امیر وزیری
برلیانس h320
ماشین دیگری که تقریبا هم رده 206 تیپ5 می باشد
برلیانس H320 هاچبک چینی پارس خودرو که از سال 1394 مونتاژ می شود مجهز به پیشرانه 1498 سی سی با حداکثر توان 103 اسب بخار دارای یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته میباشد. ماشین برلیانس H320 در بخش امکانات رفاهی دارای سنسور عقب و سانروف و تهویه مطبوع اتوماتیک و خودرو برلیانس H320 در بخش فنی مجهز به سیستم ترمز ضد قفل و سیستم توزیع نیروی ترمزو دارای دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو میباشد.
لیفان ایکس 50
خودروی لیفان ایکس 50 با ظاهر قابل قبول که از سال 1394 توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ میشود با توجه به بازار تشنه این سگمنت فروش خوبی را تجربه کرده است اما این به معنای کیفیت ساخت بالای لیفان x50 نیست. در بخش فنی خودرو لیفان ایکس 50 دارای پیشرانه به حجم 1500 سی سی با حداکثر توان 103 اسب بخار و دارای یک گیربکس اتوماتیک cvt میباشد که تعویض دنده ها را به نرمی انجام میدهد .و در بخش رفاهی ماشین لیفان ایکس 50 دارای سنسور عقب سیستم صوتی دارای چهار بلندگو و کنترل سیستم صوتی روی فرمان و سانروف میباشد .در بخش ایمنی لیفان ایکس 50 مجهز به سیستم ترمز ضد قفل و سیستم توزیع نیروی ترمز و دارای دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو میباشد. (در نظر داشته باشید که خودروی لیفان x50 به عنوان یک کراس اوور یاد میشود تا هاچبک. اما جالب است بدانید که ارتفاع این خودرو از سطح زمین نسبت به رنو ساندرو فقط 6 میلی متر بالا تر است.پس هیچ جای نگرانی نیست که این خودرو را در زمره هاچبک ها بخوانیم)
دوستان که معنی این می خواهند معنی دو اصطلاح سخت و تاثیر گذار را بشناسید
به مقایسه زیر توجه کنند
اسب بخار=شتاب گیری در دور بالا(پیشرانه سرعتی)
گشتاور= قدرت از جا کندن و کشندگی در دورهای پایین(پیشرانه قدرتی)
طبق گفته کارول شلبی: اسب بخار باعث فروخته شدن خودرو؛ تورک(گشتاور) باعث برنده شدن در مسابقه میشود
برای تصور بهتر دوستان گرامی در این باره یه توضیح کوچیک هم بنده اضافه میکنم که اسب بخار مربوط میشه به شتاب ماشین و گشتاور یا تورک هم به قدرتی که از چرخها به آسفالت وارد میشه! برای مثال دو خودروی پژو 405 و وانت نیسان رو در نظر بگیرید هر دوتا تقریبا اسب بخار یکسانی دارند در وانت نیسان حداکثر توان 100 اسب بخار 4500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 190 نیوتونمتر 2400 دور در دقیقه و در 405 حداکثر توان 98 اسب بخار با 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 148 نیوتونمتر با 3500 دور در دقیقه
ولی همه ما خوب می دونیم که شتاب 405 خیلی بیشتر از وانت نیسان هستش ولی در عوض قدرت وانت نیسان بخاطر گشتاور بیشتر موتورش توانایی حمل بار بسیار بیشتری رو داره (نیسان تا 4 تن بار رو می تونه راحت ببره ولی آیا 405 هم می تونه یه ماشین مثلا یک تنی رو با همون سرعت بوکسر کنه!؟)
درسته این دوتا ماشین اختلاف های بسیار زیادی هم در کاربری و هم سیستم انتقال قدرت دارند ولی خواستم با این مثال نچندان درست تا حدودی تصور درستی به دوستان منتقل کنم.
چون متغیرهای دیگری هم در این قضیه درگیر هستند
نظرات شما عزیزان: